Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bekescsaba.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Bővebben
Elfogadom
Nem fogadom el
Önkormányzat

Testvérvárosi pályázatok

 

A projekt címe: KÉKFESTŐ - KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG, MELY ÖSSZEKÖT MINKET”
Projekt azonosító száma / címe: 22010307


Projekt partnerek:

- Jičín város (ČR) - www.mujicin.cz,

- Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata (HU) - www.bekescsaba.hu,

- Kalisz város (PL) - www.kalisz.pl,

  • Hoogeveen város önkormányzata (NL) - www.hoogeveen.nl

    Megvalósítás időszaka: 2020. július - 2021 december


    A projekt célja: A projekt célja megtalálni és felfedezni a kékfestés készítésének hagyományát európai kontextusban. A kékfestés technikája 2018-ban került fel az UNESCO eszmei kulturális örökségének listájára, Magyarországgal, a Cseh Köztársasággal, Németországgal és Ausztriával együtt. Martin városának és régiójának kékfestésben komoly hagyományai vannak, és számos kékfestő manufaktúra működött itt. A hollandok voltak az első olyan gyártók között, akik megkezdték az Indiából származó importált pamutszövetek festését, és megalapították az első műhelyt Amszterdamban (1678). A Szlovákia területéről származó kékfestő minták egyértelműen részét képezték az európai textiltervezési készletnek. Később a kékfestés átkerült Közép-Európa más országaiba is. A kékfestés forrásainak és gyökereinek kutatásába bevonjuk még a Martin, Jičín és Hoogeveen városok általános iskoláiban tanuló gyermekeket is. A 12 és 15 év közötti gyermekek megismerkednek a kézműves technikával, megismerik a közös kulturális örökségünket és tovább viszik ezt a hagyományt a jövőben.

    A fő célkitűzések: · felhívni a figyelmet az UNESCO kulturális örökség részét képező kékfestésre  (nyilvános kiállítások, kulturális rendezvények, szakmai találkozók szervezésével, kékfestő katalógus létrehozása) · a gyermekeknek megtanítani a kékfestés technikáinak történetét és hátterét, hogy később másokkal is megosszák tudásukat, ők legyenek a következő generáció, akik a kékfestős technikákat a művészet minden területén alkalmazzák (tervezés, kézművesipar, divatipar, stb.) · a kékfestés hagyományának folytatása a projekt pályázójának és partnerének országában · tanuljon meg új tervezési technikákat, díszítéseket a kékfestés használatával a közös életben · ne tűnjön el végleg ez az egyedülálló kulturális örökség · egy eredeti és egyedi kékfestős katalógus létrehozására (a kékfestés története, a partnerek régiójában / országában alkalmazott speciális technikák, eredeti termékek, projekt végeredménye), ez minden projektpartner között elérhető lesz online is · az eddig is nagyszerűen működő kapcsolatok erősítése a projektpartnerek között.

    A projekt célja továbbá Szlovákia kontextusának és kapcsolatának bemutatása a közép-európai dimenzióban a legnagyobb műhelyekkel (gyártókkal), ahonnan elindult a kékfestés hagyománya. A híres martini kékfestős művész, Milan Andrej Lilge kékfestésben Magyarországon, Lengyelországban és Németországban szerzett tapasztalatokat.
    Projekt eredmények (outputok):

    Kékfestő szakmai találkozó Martinban
    Hagyományos kékfestős termékek
    Kékfestő szakmai találkozó Jičínben
    Kékfestő szakmai találkozó Hoogeveenben
    A végleges kékfestős katalógus
    A projektértékelő záró rendezvény a kékfestős termékek kiállításával egybekötve (Martin, SK)

    Ezt a projektet a Visegrádi Alap támogatja a www.visegradfund.org oldalon.

 

https://www.martin.sk/modrotlac-kulturne-dedicstvo-ktore-nas-spaja/d-71383

A kékfestőről

 

Kik voltak a kékfestők és hogyan készült a kékfestő?

               A „kékföstők” azok a mesteremberek voltak, akik házi és gyári vásznakat mintáztak és indigócsávában kékre festettek.  A vásznakat mindenekelőtt jól kifőzték, kiszárították, majd simára mángorolták. E munkafázisok után kézi minta segítségével szigetelő festékanyagot nyomtak a kelmére (mely alatt festetlen maradt a vászon), miután megszáradt az anyag, indigó csávában kékre festették. Szárítás, majd kénsavas-sósavas fürdőben való mosás után a szigetelő massza leolvadt, alóla pedig feltűntek a fehér alapszín mintái, virágai. Keményítés után lóhajtású járgányos mángorlóval fényesre mángorolták az anyagot. A Munkácsy Mihály Múzeum néprajzi gyűjteményében is számos kékfestő minta van, amelyet kézi mintázásra használtak.

               Európában a 18. században jelentek meg azok a kékfestők, akik alkalmazták ezt a Kelet-Ázsiából átvett és behozott kelmefestő technikát. Magyarországra Felvidéken és a Dunántúlon keresztül, cseh-morva, német és osztrák területi behatással érkezett meg a kékfestés, majd az egész Kárpát-medencében elterjedtek a kisebb-nagyobb kékfestőműhelyek.  Ezután a kékfestő anyag mind a hétköznapi, mind az ünnepi női öltözködésben jelentős szerepet töltött be.

                A csabai viselet formálásában igen nagy szerepe volt a nagymúltú Sztaricskai családnak. A család a kékfestő üzemét 1857-ben alapította, amely a létrehozása után festett termékeivel azonnal megkezdte a helyi igények kielégítését. A háztartási textíliák mellett, ruhaanyagok festésével is foglalkoztak. Az új divatnak megfelelően a csabai lányok, asszonyok szívesen vásárolták ezeket a festett termékeket. „Ruhának kedvelték a sötét falú árut, kétszerkék, fehér-kék, zöldkék, sárga mintázattal…” Békéscsabán kifejezetten közkedvelt minta volt az úgynevezett pöszmétés, nagy pöszmétés minta. Olyannyira divatosnak számított 1828-29-ben, hogy még később is mindig tartottak belőle raktáron pár véget. Lassan azonban mégis kezdett divatjamúlttá válni a kékfestő anyag, a kékfestőipar hanyatlani kezdett, elterjedt a tarka divat, a „bécsi rongy” viselése. Ám amíg a gazdagabb családok női felhagytak a kékfestő viselésével, addig a szegényebb asszonyok egy része még a két világháború között is kékfestőből varrta kétrészes öltözékét.

               A kékfestés napjainkban ismét virágkorát éli, és mint népművészeti tevékenység tovább él. Bár a nagyüzemi textilnyomás kissé visszavetette a kisüzemi festést, ennek ellenére ma is számos kékfestőműhely található meg Magyarországon, melyek bemutatóhelyként is funkcionálnak. Ilyen a Tóth Ildikó és Gerencsér Zsolt által üzemeltetett Győri Kékfestő Műhely, a dunaföldvári Gál Gyula, a nagynyárádi Sárdi János és Auth Andor, a szentendrei ifj. Kovács Miklós és a tiszakécskei id. Kovács Miklós, a szombathelyi Szakács, a bácsalmási Skorutyák János Kékfestő Műhely, a pápai Kékfestő Múzeum és a Tolnai Kékfestő Műhely és Múzeum. Ezek a műhelyek részben hagyományos, részben modern mintázatokat felvonultató kollekciókat készítenek, melyekkel a vásárlóközönség igényeit elégítik ki, valamint a szakmai közönség előtt és művészeti kiállításokon szerepelnek.

 

Salamon Edina, a Munkácsy Mihály Múzeum néprajzos muzeológusa

 


 


 


 


 


Project title : „BLUEPRINT – CULTURAL HERITAGE THAT CONNECTS US“

Project ID #/Title: 22010307

Project partners: City of Martin (SK) – www.martin.sk, Town of Jičín (ČR) – www.mujicin.cz , Municipality of Békéscsaba City with County Rank (HU) – www.bekescsaba.hu, City of Kalisz (PL) – www.kalisz.pl , Municipality Hoogeveen (NL) – www.hoogeveen.nl

Implementation period:   July 2020 – December 2021

 

The project objective: The project objective is to find and discover the tradition of dyeing - blueprint in the European context. The Blueprint craft was entered in 2018 as a list of UNESCO's intangible cultural heritage along with Hungary, the Czech Republic, Germany and Austria. The City of Martin and its region has a strong Blueprint tradition and there were several Blueprint manufactories. Among the first manufactures to start dyeing cotton fabrics imported from India by imported indigo were the Dutch and the first workshop was established in Amsterdam (1678). Blueprint patterns from the territory of Slovakia were clearly part of the European textile design stock. Later the Blueprint was also transferred to other countries of the Central Europe. In addition to looking for the sources and roots of Blueprint, we will involve children at elementary art schools in Martin, Jičín and Hoogeveen. Children between the ages of 12 and 15 will become acquainted with the craft technique, they will learn about our common cultural heritage and carry this tradition for the future.

The main goals: · to raise awareness of blueprint/ UNESCO cultural heritage (organizing the public exhibitions, cultural events, workshops, creating Blueprint catalogue) · to teach kids about the history and the basics of the Blueprint techniques so they could share their knowledge to others and be the next generation using the Blueprint techniques in all fields of art(design, crafts, fashion industry,...) · to continue with the Blueprint tradition in the Project applicant`s and his partner`s country · to learn a new Blueprint techniques, ornamentation, using Blueprint in common life · to avoid the extinction of this unique cultural heritage · to create an original and unique Blueprint catalogue (blueprint history, specific techniques in each partner`s region/country, original products, the project outcomes,...), it will be disseminated among all project partners and will be available also online · to strengthen already existing great connection among all project partners.

The aim of the project is also to show context and connection of Slovakia in the Central European dimension with the biggest workshops (manufactures) in which the tradition of Blueprint started. The famous dyer from Martin, Milan Andrej Lilge, obtained his work experiences in the Blueprint craft in Hungary, Poland and Germany.

Project deliverables (outputs):

  • Blueprint workshop in Martin
  • Traditional Blueprint Products
  • Blueprint workshop in Jičín
  • Blueprint workshop in Hoogeveen
  • The final catalogue about Blueprint
  • The final Project evaluating event connected with the exhibition of the blueprint products (Martin, SK)

 

This project is supported by Visegrad Fund www.visegradfund.org .