Bevallások elektronikus benyújtása
A 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól (továbbiakban: Eüsz tv) 1. §. 17.) pontja, 23. pontja, 9. § (1) bekezdése alapján 2018. január 1. napjától a gazdálkodó szervezetek számára adóügyekben kötelező az elektronikus ügyintézés. A gazdálkodó szervezetek fogalmát a 2016. évi CXXX. törvény a polgári perrendtartásról 7. § (1) 6.) pontja határozza meg.
Az EÜSz törvény alapján a gazdálkodó szervezetek által papír alapon benyújtott beadványoknak joghatása nincs, azok feldolgozás nélkül visszautasításra kerülnek.
A 451/2016 (XII. 19.) Kormányrendelet 7. § (1) bekezdés c) pontja alapján ha az ügyfél úgy kíván az általános célú elektronikus kéreleműrlap szolgáltatás (a továbbiakban: e-Papír szolgáltatás) útján kérelmet, iratot, egyéb beadványt benyújtani, hogy az ügyre vonatkozóan az elektronikus ügyintézést biztosító szerv a 115. vagy a 116. § szerinti szolgáltatás szerinti elektronikus űrlapot rendszeresít, a beadványt szintén be nem nyújtottnak kell tekinteni
A vállalkozónak nem minősülő magánszemélyek a bejelentkezési/változásbejelentési nyomtatványokat, az idegenforgalmi adóbevallási és az építményadó bevallási kötelezettségüket teljesíthetik elektronikus úton, illetve továbbra is teljesíthetik papír alapon is.
A helyi iparűzési adóbevallások benyújtása az Általános Nyomtatványkitöltő programon (ÁNYK) keresztül történik, az idegenforgalmi adó bevallások, az építményadó adatbejelentés, a bejelentkezés- és változásbejlentés, a kérelem nyomtatványok benyújtása az E-Önkormányzat oldalon (https://ohp-20.asp.lgov.hu) keresztül történik.
Ha törvény nem írja elő az adózó személyes eljárását, helyette törvényes képviselője, vagy az általa, illetve törvényes képviselője által meghatalmazott személy is eljárhat.
A meghatalmazott a képviseleti jogosultságát köteles igazolni. A meghatalmazást közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni vagy jegyzőkönyvbe kell mondani.
Az állami adó- és vámhatóság az adózók állandó meghatalmazásainak rögzítésére elektronikus felületet működtet, továbbá az erre a célra rendszeresített elektronikus űrlapon fogadja az önkormányzati adóhatóság előtt helyi iparűzési adóügyben eljárni jogosult állandó meghatalmazottra vonatkozó bejelentést.
Meghatalmazást elektronikusan az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó ügyben az Eüsz tv. szerinti elektronikus ügyintézést biztosító információs rendszeren keresztül, vagy a polgári perrendtartásról szóló törvény alapján elektronikusan hitelesített közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalva lehet tenni.
Jogi személy törvényes képviselőjének eljárása személyes eljárásnak minősül.
Számlaegyenleg elektronikus lekérdezése
Az adóhatóság adózói részére Elektronikus Adó Ügyintézési- és Számlaegyenleg Lekérdezési lehetőséget biztosít https://ohp-20.asp.lgov.hu internetes címen. A fenti oldalon az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adók és díjak tekintetében az E-Önkormányzat rendszer felületén, elektronikus módon, bankkártyával is teljesítheti fizetési kötelezettségét.