Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a bekescsaba.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Bővebben
Elfogadom
Nem fogadom el
Ugrás a tartalomhoz
Ipari és műszaki megoldások

Békéscsabai repülőtér és az aviatika békéscsabai úttörői

Békéscsabai repülőtér és az aviatika békéscsabai úttörői

 

Gyulán 1939. január 29-én alakult meg a Békésvármegyei Cserkészrepülők Egyesülete. 1942. június 14-én egyesült a Magyar Országos Véderő Egyesület Békéscsabai Aero Szakosztályával, és Békés vármegyei Repülő Egyesület néven működött tovább. Főtitkára a gyulai dr. Elek László volt. A Felsővégi Tehénlegeltető Társulattól 1940-ben az Aero Szakosztály 200 holdat vett bérbe repülőtér céljára. A kiépítés már a megyei repülő egyesület irányításával történt.

1943. április 27-én a megye főispánja avatta fel az új békéscsabai hangárt és az elegyengetett repülőteret. A hangárt Herdy Béla fiatal gyulai építészmérnök tervezte, faszerkezetét Valastyán János, békéscsabai ácsmester kivitelezte. A tanuló gépeket a csorvási gr. Wenckheim Sándortól vásárolt és átalakított Rools-Royce csörlőautóval emelték a magasba. A második világháború alatt a reptér hangárja elpusztult, a csörlőkocsi is elkallódott.

1945 után 1956-ig belföldi légi járatokat fogadott és indított a repülőtér. Vezetője 1946-tól, nyugalomba vonulásáig a Paul Tissander-diplomával kitüntetett híres aviatikus és repülőgép konstruktőr, Kvasz András volt. A vitorlázó sport a háború után a MADISZ, majd az MHSZ keretében indult újra, az ejtőernyőzés, a modellezés is teret kapott.

Számos ismert pilóta Békéscsabán kezdte pályafutását, köztük Farkas Bertalan űrhajós.

Az 1984-es 12. motoros műrepülő világbajnokságon Bessenyei Péter kiválóan szerepelt.

 

Az aviatika békéscsabai úttörői

 

Ős Lajos (?-1938) Békéscsabán folytatott kísérleteket a mai helikopter ősének számító gépével

1909-ben készítette el új szerkezetű gépe tervét, amelyet Fikker Károllyal együtt épített meg. Gépén a középen elhelyezett motor hajtotta a propellercsavarokat, lehetővé téve a szerkezet helyből történő felszállását. Az 1912-es próbarepülés sikertelen startja után nem folytatta a további kísérletezést. Szerkezete jóval megelőzte Asbóth Oszkár gépét, a mai helikopter ősét.

 

Nattán István gépészmérnök siklórepülőgépet tervezett

Nattán István (1902-1975) gépészmérnök, Asbóth Oszkár és Rubik Ernő tanítványaként maga is tervezett siklórepülőgépet, amelyet Leel-Ősy Albert asztalos Luther utcai műhelyében építettek meg. A Csaba vezér nevet kapott gép sikeres próbastartja 1935. július 6-án volt a felsővégi legelőn. (Egykori lakóházára 2016. május 31-én emléktábla került.)

 

A Kvasz András által tervezett motoros repülőgép konstrukciót évtizedekig használták

Kvasz András (1883-1974) apja kovács szakmáját kitanulva Budapestre költözött, kapcsolatba került a repülés akkori szereplőivel. 1910-től már maga is repült az általa tervezett és épített motoros repülőgépekkel. 1911–1914 között az ország hetven településén, így Békéscsabán is bemutató repülésekkel népszerűsítette a repülést. A Rákos-mező deszkahangárjaiban élt társaival, igen szerény körülmények között.

1914-ben önként jelentkezett repülős szolgálatra, 1915-ben orosz fogságba került, és csak 1918-ban térhetett haza. Szerelő, taxisofőr, majd a budaörsi polgári repülőtér portása lett. 1946-tól nyugdíjazásáig a békéscsabai repülőtér vezetője volt.