ÜGYLEÍRÁS:
Magyar állampolgár külföldön történt születésének, házasságkötésének, halálesetének magyarországi anyakönyveztetése személyesen, vagy meghatalmazott útján Magyarországon bármely anyakönyvvezető, külföldön bármely hivatásos konzuli tisztviselő előtt kezdeményezhető.
Szükséges iratok születés hazai anyakönyvezése esetén:
- külföldi születési anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítással és szükség esetén felülhitelesítéssel ellátva,
- szülők házassági anyakönyvi kivonata, vagy az általuk magyar hatóság előtt tett teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat,
- a gyermek esetlegesen fennálló külföldi állampolgárságát igazoló okirat,
- a szülők személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- adatlap Magyarországon élő, vagy külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételhez
- meghatalmazott útján történő ügyintézés esetén:
- szabályszerű meghatalmazás,
- a meghatalmazott személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy új típusú vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- a szülők két tanú előtt tett nyilatkozata az alábbi kérdésekben:
- a gyermek részére a külföldi okiratban szereplő utónevet, vagy annak magyar megfelelőjét, illetve a kettőnél több utónév közül mely két utónevet kérik anyakönyvezni,
- a gyermek béranyától született-e,
- a szülők adatai örökbefogadási eljárás után kerültek-e bejegyzésre,
- a gyermek reprodukciós eljárásból származik-e.
Szükséges iratok házasság hazai anyakönyvezése esetén:
- külföldi házassági anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítással és szükség esetén felülhitelesítéssel ellátva,
- a magyar fél/felek születési anyakönyvi kivonata,
- a házas felek személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- meghatalmazott útján történő ügyintézés esetén:
- szabályszerű meghatalmazás,
- a meghatalmazott személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy új típusú vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- a magyar fél/felek két tanú előtt esetlegesen tett nyilatkozata házasságkötés után viselt nevéről, amennyiben a külföldi házassági okirat azt nem tartalmazza,
- eltérő házassági névviselés esetén a házas felek két tanú előtt tett nyilatkozata a születendő gyermekek családi nevéről, vagy arról, hogy ezt a nyilatkozatot legkésőbb az első gyermek születéséig, illetékköteles eljárásban, Magyarországon valamely anyakönyvvezető, gyámhatóság, bíróság, vagy külföldön valamely hivatásos konzuli tisztviselő előtt megteszik.
Szükséges iratok haláleset hazai anyakönyvezése esetén:
- külföldi halotti anyakönyvi kivonat hiteles magyar fordítással és szükség esetén felülhitelesítéssel ellátva,
- az elhunyt születési anyakönyvi kivonata,
- az elhunyt személyazonosításra és állampolgárság igazolására alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa,
- nős/férjes családi állapot esetén az elhunyt házassági anyakönyvi kivonata,
- özvegy családi állapot esetén az elhunyt házastársa halotti anyakönyvi kivonata, vagy a házastársának halálát tartalmazó záradékolt házassági anyakönyvi kivonata,
- elvált családi állapot esetén az elhunyt házasságát felbontó jogerős bírói ítélet, vagy a válást tartalmazó záradékolt házassági anyakönyvi kivonata
- az elhunyt családi állapotának igazolásához a házasság és/vagy a házastárs halálesete helyéről és idejéről adatszolgáltatás, amennyiben okirat nem áll rendelkezésre,
- az eljárást kezdeményező ügyfél személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy új típusú vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa.
Amennyiben a hazai anyakönyvezési eljárásban olyan személy vesz részt, aki a magyar nyelvet nem érti és nem beszéli, úgy tolmács kirendelése szükséges. Ebben az esetben az érintett ügyfél által biztosított tolmács személyazonosításra alkalmas okmánya (személyazonosító igazolvány, vagy útlevél, vagy új típusú vezetői engedély), lakcímet és személyi azonosítót igazoló hatósági igazolványa, legalább középfokú nyelvtudását igazoló okirata is csatolandó.
A gördülékenyebb és gyorsabb ügyintézés érdekében javasolt a telefonon, vagy személyesen történő előzetes egyeztetés.
Illetékmentes eljárás.