Kedvezményezett neve: |
BÉKÉSCSABA MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA |
Projekt lebonyolítója: |
Békéscsabai Városfejlesztési Nonprofit Kft. |
Projekt címe: |
Klímatudatosság erősítése Békéscsabán |
Szerződött támogatás összege: |
20 000 000 Ft |
Támogatás mértéke: |
100 % |
A projekt szakmai tartalma, eredményei: |
Az elmúlt évszázad klímaadatait vizsgálva, egyértelmű tendencia látszik az éghajlat változására, melegedésére. A változó éghajlat már most hatással van szervezetünkre, életünkre, természeti és épített környezetünkre és egyre inkább mindennapjainkra. Kiemelten fontos tehát, hogy minden település és gazdasági szereplő, köztük Békéscsaba lakossága felkészüljön a jövő változásaira. A projekt – kapcsolódva az IPCC álláspontjához, illetve az EU Bizottság dekarbonizációs útitervéhez (COM (2011) 112 – a hazai Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia (NÉS), a Nemzeti Adaptációs Stratégia (NAS), a Nemzeti Üvegházgáz Adatbázis és a Hazai Dekarbonizációs Útiterv (HDÚ), a Második Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia dokumentumok iránymutatásainak megfelelően az éghajlatváltozás hatásainak helyi kezelésével, megelőzésével, illetve a tudatosítás (klímatudatos szemlélet) dimenzióival kíván foglalkozni. A nemzeti szinten túl fontos a Békés Megyei Klímastratégia 2018-2030 térségi célrendszeréhez való kapcsolódás is a szinergikus hatások kihasználása érdekében. A projekt második célja, hogy igazodjon Békéscsaba MJV más tervezési-fejlesztési dokumentumaiban megfogalmazott, a környezeti fenntarthatóságot prioritásnak tartó céljaihoz, hogy ezzel klímatudatos lakókörnyezet alakuljon ki a településen. Külön ki kell emelni a meglévő SECAP-ot, amelynek felülvizsgálata napjainkban már aktuális. A projekt fejlesztéséhez elkészült egy projektmegalapozó tanulmány, ezt követően kidolgozásra kerül a városi klímastratégia a térségi szereplők aktív bevonásával, a klímaváltozás mérséklésével, az ahhoz történő alkalmazkodással kapcsolatos tudásmegosztással egybekötve. A klímastratégia kidolgozásának célja, hogy klímatudatossá tegye a jövőbeli fejlesztési irányokat, illetve több ágazat (társadalom, gazdaság, épített környezet) szempontjából adjon elemzéseket a klímaváltozásból adódó helyi kihívásokról. A szemléletformálási projektelemek általános célja, hogy a Békéscsabán élők életminősége javuljon, tompuljanak a potenciális veszélyt jelentő környezeti és egészségügyi hatások. A kampányokon keresztül elérhető egyének számára be kívánjuk mutatni, hogy a fenntarthatósághoz igazodó egyéni megoldásokkal milyen kedvező változások érhetők el saját és közösségük környezetében, ezért tervezetten több helyszínen intézményi, települési interaktív tematikus programokat fogunk tartani. A workshop keretében a lakosság különböző célcsoportjainak aktív bevonásával dolgozzuk fel a települést érintő kérdéseket, konkrét válaszokat és megoldásokat keresve a problémákra. A települési figyelemfelhívó akciókból kettőt tervezünk megvalósítani, a rendezvényeken lehetőség nyílik a környezettudatos értékek megismertetésére, a település környezeti helyzetképének bemutatására, a klímaváltozással kapcsolatos problémák megismertetésére a lakosság széles körében. A rendezvénysorozaton a lakosság attitűdjének felmérése is megvalósítható lesz. A záró konferencia szakmai középpontjában a kidolgozott Klímastratégia ismertetése, megvitatása, cselekvési alternatívák bemutatása, az egyes résztvevők cselekvési lehetőségeinek bemutatása áll. Gyakorlatorientált ismereteket átadó, pozitív, a mindennapos oktatási tevékenységekbe integrálható, jól alkalmazható példákat közvetítő helyi tanulmányi versenyt kívánunk megrendezni, melynek során a gyermekek „klíma-kérdőívet” töltenek ki, valamint rajz- és fotópályázaton is részt vehetnek. A kreatív játékos foglalkozások megszervezésekor az óvodás korosztály is bevonásra kerül a projektbe. Az egyes rendezvényekhez színes kiadvány is elkészítésre kerül. Fontos, hogy a célközönség minél többször találkozzon a témával, így a személyes magyarázat után egy olyan kiadványt tudunk adni, mely a legfontosabb klímaváltozással kapcsolatos, a város és a magánszemélyt érintő problémával foglalkozik. A figyelemfelkeltő akciók megvalósulhatnak önállóan vagy bármely egyéb tematikájú rendezvény részeként. A projekt megvalósítása során 3 010 fő célunk a lakosság aktív elérése, mely minden esetben valamilyen, a szemléletformálás témáját tükröző, a szakmai üzenet elmélyítését segítő, a célcsoporti sajátosságoknak megfelelő kampánytermék (rajz, fotó, kitöltött kérdőív vagy egyéb alkotás) létrehozását jelenti. Az aktív elérésen túl, a lakosságot közvetve is igyekszünk megszólítani (12 230 fő), többek között nyitó-, rendezvény- és zárókampányok megszervezésével, színes kiadvány terjesztésével és a projektet bemutató internetes aloldal létrehozásával. |
Projekt tervezett befejezési dátuma: |
2021.11.30. |
Projekt azonosító száma: |
KEHOP-1.2.1-18-2019-00245 |